Home > Dieta > Smaczny cukier zbędne kalorie

Smaczny cukier zbędne kalorie

Cukier jest nieodzownym składnikiem potraw i napojów. Oprócz smaku cukier dostarcza też kalorie co jest tematem wielu dyskusji. Najczęściej występuje w naturalnej postaci, chociaż coraz częściej zamiast niego używa się preparatów zastępczych mających wzbogacić smak przygotowanych smakołyków. Cały czas prowadzone są prace nad ulepszeniem tych dodatków, aby ich szkodliwość była jak najmniejsza.

Olbrzymie znaczenie dla smaku mają cukry zawarte we wszelkiego rodzaju napojach i to na ich przykładzie widać najlepiej jaką wartość energetyczną mają produkty do picia. Powstaje pytanie czy jest obowiązek całkowitego wykluczenia cukrów z codziennej diety, aby zachować dobre zdrowie? Odpowiedź jest oczywista i nie zmienia się od wielu lat, bowiem każdy składnik używany w rozsądnej ilości jest potrzebny organizmowi. W odniesieniu do cukru nawet jego wysoki wskaźnik kaloryczności nie dyskwalifikuje go ze spożywania w niemal każdej grupie społecznej. Szczególną uwagę powinny na niego zwracać osoby chorujące na cukrzycę i wszystkie jej odmiany groźne dla zdrowia.

Skojarzenie cukier kalorie jest jak najbardziej trafne. Nawiązując do wymienionych wcześniej napojów tylko woda nie zawiera cukru i stanowi naturalne, zdrowe źródło nawodnienia organizmu. Również kawa i herbata mają zerowy wskaźnik cukru, lecz tutaj w grę wchodzi dosładzanie. Cukier i kalorie nie mają jasnego przelicznika w odniesieniu do danej grupy produktów trzeba je rozpatrywać indywidualnie. Najpopularniejsze napoje gazowane zawierają w jednej szklance około 20 gramów cukru, dostarczając do organizmu 84 kcal. Nie jest to rekord, bowiem owocowe nektary oraz znany kompot wiśniowy windują ilość cukru do prawie 30 gramów cukru i ponad 120 kcal. Najlepsze notowania jeśli chodzi o kaloryczność napojów mają soki pomarańczowe i warzywne, w których ilość cukru jest znikoma, a ich smak jest nieoceniony.

Jak każdy składnik, również cukier może i powinien być spożywany. Z całą pewnością jednak powinien być odpowiednio i umiejętnie dozowany.