Home > Ćwiczenia > Ćwiczenia przeciwbólowe
Ból pleców

Ćwiczenia przeciwbólowe

Bolące plecy, zwyrodnienia kręgosłupa to współcześnie bardzo aktualny problem. Jesteśmy społeczeństwem siedzącym, pracujemy długo przy biurkach i komputerach. Już po roku takiej pracy boli nas kręgosłup w odcinku piersiowym i lędźwiowym. W przypadku bólu pleców zbawienna będzie aktywność fizyczna zarówno w miejscu pracy jak i w czasie wolnym.

W biurze

Niezwykle ważne są odpowiednie warunki pracy, trzeba zadbać o wygodne biurowe krzesło z regulowaną wysokością. Przy biurku trzeba siedzieć wyprostowanym. Ważne są także krótkie przerwy, podczas których trzeba wstać z krzesła, przejść się na krótki spacer, wyciągnąć się, jeżeli mamy do tego warunki gimnastykować się. Istnieje parę dość dyskretnych ćwiczeń, które nie powinny nas krępować w miejscu pracy. Siedząc na krześle możemy zrobić sobie masaż karku, możemy też wyciągnąć ramiona na boki i w górę, zrobić tak zwany koci grzbiet, krążenia barków, otwieranie klatki piersiowej. Najlepiej jest chociaż na chwilę wstać, przejść się do bufetu po lunch, może trzeba załatwić jakąś sprawę poza biurem, dobrze jest zaczerpnąć świeżego powietrza przy okazji.

W domu

Będąc w domu również powinniśmy zadbać o gimnastykę. Nie jest to obowiązkowe, jednak z pewnością pomoże na nasze bóle pleców. Bardzo pomocna w ćwiczeniach mięśni kręgosłupa jest piłka fitnessowa. To niezwykle przydatny przyrząd, który pomoże nam się wyciągnąć i zrelaksować. Ćwiczenia można wykonywać na macie albo miękkim dywanie. Wskazana będzie gimnastyka z elementami pilatesu i jogi. Najprostszym ćwiczeniem jest koci grzbiet w klęku podpartym, rolujemy wtedy kręgosłup i rozluźniamy mięśnie. W tej pozycji możemy też wyciągnąć wyprostowaną nogę i przeciwległe ramię. Kiedy położymy się na plecach możemy zrobić wznosy miednicy, klasyczną kołyskę. Z elementów jogi pomocna będzie pozycja kobry i pozycja dziecka, z pilatesu pozycja deski i ćwiczenia rozciągające. Takich ćwiczeń jest wiele, trzeba dobrać najodpowiedniejszy zestaw dla siebie. Pamiętajmy, że jeżeli mamy różnie zwyrodnienia kręgosłupa, zanim podejmiemy aktywną gimnastykę, powinniśmy skonsultować się z lekarzem ortopedą, rehabilitantem albo trenerem osobistym.