Home > Bezsenność > Jak przygotować się do dobrego snu?

Jak przygotować się do dobrego snu?

Dla nikogo nie jest tajemnicą, że sen odgrywa bardzo istotną rolę w codziennym cyklu życia człowieka. To czas regeneracji, zarówno dla ciała i umysłu, dlatego jego jakość powinna być jak najlepsza. Aby sen spełniał swoje zadanie, musi przebiegać w odpowiednich warunkach. Jakich?

Jak przygotować otoczenie przed snem?

Samo położenie się do łóżka nie wystarczy. Czasem pomimo przespanej całej nocy, czujemy się zmęczeni i poirytowani – to znak, że sen nie przebiegał właściwie. Aby cieszyć się pełnowartościowym wypoczynkiem, muszą zostać spełnione pewne warunki. Trzeba się do niego odpowiednio przygotować, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Również otoczenie musi zostać dostosowane tak, aby uprzyjemnić sen i polepszyć jego jakość. W jaki sposób?

  • Wygodne łóżko

Najważniejszym elementem dobrego snu jest właściwe łóżko. Choć wydaje się to prozaiczne, czynnik ten bardzo często jest zaniedbywany, ponieważ „spać można na czymkolwiek”, a dla niektórych osób aspekt estetyczny mebla przeważa nad wygodą, przez co wybierają zły model.

Łóżko powinno być dostosowane do wzrostu osób, które będą na nim spać. Za uniwersalne szerokości przyjmuje się 90 cm dla jednej osoby i 160 cm dla dwóch. Można oczywiście zamówić mebel na wymiar, co ma szczególne znaczenie dla osób o wzroście nieco wyższym niż przeciętny. Najważniejsza jest możliwość swobodnego wyprostowania się, bez konieczności spania z podkurczonymi nogami.

Istotny jest również rodzaj materaca, który znajdzie się w łóżku. Osoby z alergiami powinny zaopatrzyć się w materac pokryty materiałem hipoalergicznym. W kwestii jego twardości, wybór jest kwestią indywidualną, jednak należy pamiętać o tym, że nieco twardsza powierzchnia jest zdrowsza dla kondycji kręgosłupa.

  • Strój do spania

Na jakość snu wpływa również noszony strój. Piżama nie powinna być zbyt obciskająca. Im luźniejsza – tym lepsza, dlatego dobrym rozwiązaniem jest zaopatrzenie się w koszule nocne. Eliminuje to ryzyko odcisków od szwów i ściągaczy, które mogą powstrzymywać krążenie.

Piżama powinna również być wykonana z przewiewnych materiałów, które skutecznie odprowadzają na zewnątrz wilgoć. Włóknem takim jest bawełna, która jest nie tylko miękka w dotyku, ale pozwala skórze oddychać. To szczególnie ważne latem, ponieważ zapobiega przegrzaniu.

  • Optymalne warunki w pomieszczeniu

Pomieszczenie, w którym się śpi musi posiadać odpowiednią temperaturę. Niewskazane są zarówno zbyt wysokie, jak i niskie temperatury. Problemy ze snem zimą i latem wynikają między innymi z powodu nieodpowiednich warunków w pomieszczeniu, które obniżają jakość snu.

Za najbardziej optymalną przyjmuje się temperaturę od 18°C do 22°C. Dokładna wartość jest kwestią indywidualną. Należy jednak pamiętać o wywietrzeniu pokoju przed snem, co spowoduje wymianę powietrza i orzeźwi je.

Higiena psychiczna gwarancją dobrego snu

Oprócz warunków w pomieszczeniu, bardzo ważne jest wprowadzenie się w odpowiedni stan zrelaksowania przed snem. Niektóre osoby sięgają po szybkie „rozwiązanie” w postaci alkoholu, ale jest to błąd. Sen alkoholowy absolutnie nie działa regenerująco!

Co jednak jest ważne dla dobrego snu?

  • Wyciszenie umysłu

Pospieszne położenie się spać zaraz po trzymającym w napięciu filmie lub stresującej rundzie komputerowej gry nie tylko może powodować problemy z zaśnięciem, ale również skłoni mózg do dalszej pracy, co odbije się na jakości snu. Dlatego warto co najmniej na godzinę przed planowanym pójściem do łóżka odłożyć wszelkie stymulujące rozrywki i poświęcić ten czas na relaks. Dobrym rozwiązaniem jest wzięcie ciepłej kąpieli lub włączenie spokojnej muzyki.

  • Zaplanowanie czasu spania

Na jakość snu wpływa także jego długość. Powszechnie uważa się, że idealna długość snu to 8 godzin. W rzeczywistości jednak, zalecana liczba godzin wypoczynku w nocy różni się od wieku i spada wraz z rosnącą liczbą lat. Młodsze dzieci mogą potrzebować nawet od 9-11 godzin, podczas gdy dorośli i osoby starsze 7-9 godzin –  jest to kwestia indywidualna. Trzeba jednak pamiętać o wygospodarowaniu właściwej ilości czasu na sen. Długotrwałe niedosypianie niesie za sobą poważne konsekwencje zdrowotne, takie jak osłabienie organizmu, spadek odporności, zaburzenia układu nerwowego i wiele innych. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat wejdź na adamed.expert.